Talán már említettem e
helyen, de ha mégsem a bejegyzésekből és egyéb információkból kiderült, hogy a
Rock nem önfenntartó, sem ipara, sem számottevő mezőgazdasága nincs.
Gyakorlatilag mindenből - legyen az épp élelmiszer, ruházat, építőanyag, jármű
-, behozatalra szorul a sziget lakossága.
Igen ám, de Új-Zélandtól
való távolság egyáltalán nem könnyíti meg a termékek szigetre jutását. Lévén,
hogy kis létszámú, nem rentábilis fogyasztással rendelkező közösségről van szó,
a légi szállítás a tetemes költségei miatt kizárt ebből a tevékenységből. Na,
de akkor mégis, hogyan jutnak ide a mindennapi megélhetést biztosító élelmiszer
és egyéb fogyasztási cikkek?
Nos, nem ördöngösség
kitalálni, hajón. Hozzávetőlegesen 4-5 hetente érkezik az az áruszállító hajó,
melynek köszönhetően, majd minden olyan, nagy kontinenseken általános
forgalomban lévő árú ide is eljut, mely a helyi igényeket megfelelő módon ki
tudja elégíteni. Természetesen, némi kompromisszumok árán tehető ez meg,
ugyanis a 2600 kilométeres távolságot hajózható időjárási viszonyokat tekintve,
három hét alatt teszi meg, így nekünk itt élőknek be kell érnünk olyan
élelmiszerekkel, melyek fagyasztott állapotban átvészelik a hosszú utat, sőt
azt követően a vásárló általi kiválasztást is, egészen az étkező asztalra való
kerülésig. Ezért van az, hogy Niue egyetlen szupermarketnek titulált
kiskereskedelmi egységében még a szeletelt sonkát és bacon szalonnát is a
fagyasztó pultból kell elővarázsolni, nem beszélve a az össze többi hús-, vagy konyhakerti
portékáról.
Természetesen, hasonló
módon, szabványos konténerekben érkeznek a használati eszközök, szerszámok, a
nem külön kötegelhető építőanyagok, sőt az üzemanyag is. Elképzelhető, hogy
micsoda raktárkezelési, logisztikai feladatot ró a az itteni forgalmazókra az a
feladat, hogy az év minden napján megkapható legyenek azok a termékek, melyek a
helyi lakosság igényel. Az eddigi tapasztalataim szerint, zömében
problémamentesen működő rendszert alakítottak itt ki azok a szakemberek, akik
Niue lakosságának kiszolgálásában serénykednek.
Hogy végre eláruljam,
ennek a bejegyzésnek az apropóját az adja, hogy ma hajnalban érkezett meg a
szállító hajó, így reggeltől folyamatosan zajlik a kirakodás, majd azt követően
az üres konténerek behajózása.
Persze, talán unalmas
is lenne, ha ez a tevékenység is ugyanúgy zajlana, mint a világ más kikötőiben,
de nem… Itt a sziget parti adottságai, a korall padka, nem teszi lehetővé, hogy
a hajó dokkba, vagy közvetlenül a rakpart mellé álljon, és darujával
kényelmesen kirakodja tartalmát. Itt meg kell elégedni azzal, hogy megközelíti
a rakpartot 150 méternyire, majd egy speciális rakodóhajóra emeli egyenként a
tartalmát, mely, minden egyes konténerrel, bálázott építőanyaggal, egyenként
hajózik a rakpart mellé, ahol egy parti daru átemeli az épp kijuttatott
szállítmányt egy trélerre, ami folyamatosan szállítja terhét az nem túl távoli
elosztó helyre. És ez így megy az üres konténerekkel is, csak fordított
folyamatként.
Mindezzel együtt az
összeszokott, rutinos rakodó személyzetnek köszönhetően a hajó általában 24
óránál többet nem tölt a ki és berakodással, így feltehetően a ma érkezett is
holnap hajnalban már a nyílt vízen hajózik Új-Zéland felé az újabb Niue-ra
szállítandó áruért.
Az alábbi képek
segítségével szeretném érzékeltetni, hogy milyen a rakodási folyamat és a
kikötői hangulat egy ilyen esemény során.
|
Alofi, kikötői látkép... |
|
A kiszolgáló épületek és a vámház... |
|
A rakpart... |
|
Kikötve kissé távol a rakparttól... |
|
Kirakodásra várva... |
|
Indulás a rakományért... |
|
Félúton a rakodóhajó... |
|
A szállítmány előkészítve... |
|
Manőver a hajóhoz közelítve... |
|
Szállítmány beemelése a rakodóhajóba... |
|
Sikeresen megrakva a szállítóhajó... |
|
Szállítmánnyal irány a rakpart... |
|
A rakpart óvatos megközelítése... |
|
Kiemelés... |
|
Víz és föld között a levegőben... |
|
Visszatért a tréler... |
|
...és máris megrakva. |
|
Közben egy konténer előkészítve... |
|
Útban a következő fuvarért... |
|
Persze, van kiket ez a nagy feladat sem érint... |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése