Biztos vannak az
olvasók között, akik emlékeznek még a fenti címen, a magyar televízióban is futott
nagyszerű angol sorozatra. Sok feledhetetlen órát szereztek nekem is a tömény
angol humor teljes repertoárját felvonultató epizódok, de emlékezetes maradt az
akkoriban jellemző, számomra idegen Angol közlekedés, az autóbuszokon végzett minden
szakmai fogásával együtt.
Alig egy hónappal
ezelőtt kíváncsian vártam, mit tapasztalok élőben a hajdan filmen látott közlekedésről, mi maradt meg a régi buszokból, a velük való közlekedésről. Nos, vajmi kevés maradt régről, korszerű, praktikusan kialakított, egy személyzettel rendelkező járművek róják az utakat. Ám több hét után is
szokatlan számomra az, hogy itt hasznavehetetlen az az önző gyakorlat, amit az otthoni tömegközlekedés során
tapasztaltam és bevallom, magam is többször művelni kényszerültem.
Most nézzük, hogyan, milyen
körülmények között zajlik itt az autóbuszon történő utazás. Kezdem talán azzal,
hogy Angliában nem egy közlekedési társaság, tröszt égisze alá van
begyömöszölve az autóbuszos tömegközlekedés, csak Lutonban van legalább három
szolgáltató ezen a piacon. Természetesen jól megférnek egymás mellett és kedvező
szolgáltatásokkal igyekeznek magukhoz csábítani az utasokat. Történetesen az
Arriva gyorsjárata közlekedik a munkahely irányában, így most következzék velük
kapcsolatos, de általános érvényű érdekes információ.
Talán kezdem azzal,
hogy a járatok törekednek a pontosságra. Nem egyszer megtörténik, hogy ha a
közlekedés üteme miatt rövidebb idő alatt teszi meg az autóbusz a két megálló
közötti távolságot, akkor várakozik, akár perceket is a soron következő
megállóban.
Eleinte fura, de később
nagyon logikussá váló szokás, hogy a megállókban álló utasok gyakorlatilag
leintik a buszt, kézmozdulattal jelzik, hogy az épp érkező járattal kívánnak
tovább utazni.
Most jön az a
szituáció, amit a mai napig tisztelettel figyelek. A megállókban nincs tolongás
akkor sem, ha húszan várnak a járatra, de néhány ember esetén sem. Sőt, az ajtó
nyitását követően (itt is az első ajtót használják, sőt többnyire csak egy ajtó
létezik erre a célra) áll fel székéről a leszállni készülő utas, akár a busz
hátsó részéről is előre igyekszik és mindeközben a felszállni szándékozók
türelmesen várnak a nyitott ajtó előtt. Nagyon szép gesztus, amit én is gyorsan
átvettem, hogy a leszálló utasok zöme hangos „Thank you”–val búcsúzik el a
gépkocsivezetőtől, aki természetesen azonnal kedvesen reflektál a köszönő szavakra.
Az utolsó leszálló is
elhagyta a buszt, megkezdődik a felszállás. Rendben, türelmesen, tolongás és
veszekedés nélkül. Az autóbuszon a gépkocsivezető adja-, illetve ellenőrzi a már
korábban megváltott jegyek, de természetes módon kártyaolvasó is rendelkezésre
áll az olyan utasok számára, kik kártya formájú utazási jeggyel rendelkeznek,
mint én is. A jegyellenőrzés alapos, esély sincs a bliccelésre, mégis az egész
procedúra rendben, gyorsan zajlik.
Ami nagyon szembetűnő,
hogy a buszok tiszták. Van ugyan időnként elhagyott újság, ülésen felejtett üdítős
doboz, de itt nem az a szokás, hogy lesodorják a padlóra, ha valakit zavar,
leszálláskor magával viszi a legközelebbi szemetesig. Praktikus megoldás az is,
hogy az elhasznált jegyek részére jól megtervezett gyűjtőedény van felerősítve
az ajtó melletti oszlopra.
Végezetül egy alig két
napos történést mesélek el. Este kilenc óra, várjuk a munkahely irányába induló
járatot, ami már alig száz méterre van a megállótól. Lendítem a kezem, jelezve,
hogy felszállni kívánunk, mikor nagy sebességgel, két villogó rendőrautó
kanyarodik a busz elé, majd a négy rendőr kiszállva kinyittatják az ajtót, feliramodnak,
és mi csak várjuk megdöbbenve a fejleményeket. Alig két perc után mindannyian
két bilincsbe vert fiatal arabot kísérve szállnak le a kocsiról és kis idő után
a fiatalokat a rendőrautóba tuszkolva, amilyen gyorsan jöttek, el is hajtanak.
Azt gondoltam, talán valamit az autóbuszon követtek el a delikvensek, de mint
megtudtam a gépkocsivezetőtől, a két fiatalt a rendőrség központjába befutó
fedélzeti kamera képek buktatták le. Rég óta körözés alatt álltak, most viszont
egyik pillanatról a másikra vége szakadt a meg sem kezdett pénteki esti
bulinak. Elgondolkodtam: milyen technikával, milyen arcfelismerő rendszerrel
lehetnek felszerelve ezek a közlekedési eszközök és rendőrségi központok?
Mindenesetre, ez a tömegközlekedés számomra valóban kulturált, az utazó közönség érdekeit szolgálja és méltán megbecsült. Mostantól a részemről is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése